Adres: Starostwo Powiatowe we Włoszczowie,
ul. Wiśniowa 10, 29-100 Włoszczowa
Telefon: 504 753 876
email: konsument@powiat-wloszczowa.pl
Dni i godziny urzędowania: drugi i czwarty poniedziałek miesiąca od 7.30 do 15.30
Powiatowy rzecznik konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów. Podstawę prawną działania rzecznika konsumentów stanowią przepisy ustawy z dn. 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 184 ze zm.).
Do zadań rzecznika należy w szczególności:
Rzecznik konsumentów może również:
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej. Rzecznik konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
W tych sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców. W sprawach, w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny, albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Rzecznik konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Włoszczowie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu włoszczowskiego. Inne osoby powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie. Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/.
Każdy konsument, mający problem z przedsiębiorcą, może także zwrócić się po poradę prawną, dzwoniąc pod numer 801 440 220. Porady są bezpłatne, dzwoniący ponosi jedynie koszt połączenia zgodny z taryfą swojego operatora. Konsumenci mogą uzyskać bezpłatną poradę również drogą elektroniczną pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl Odpowiedź na otrzymaną wiadomość zostanie udzielona w terminie 5 dni roboczych, zaś w przypadku spraw wymagających uzyskania dodatkowych informacji lub dokumentacji termin ten może ulec wydłużeniu do maksymalnie 10 dni roboczych.
Realizacja zadań „Infolinia Konsumencka” oraz „Konsumenckie Centrum E-porad” finansowana jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.