Obwieszczenie Starosty Włoszczowskiego o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia odszkodowania

Starosta Włoszczowski wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, działając na podstawie art. 61 § 1 i § 4 oraz art. 49 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) w związku z art. 23 ustawy z dnia 10.04.2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 311) i art. 113 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21.08.1997 r.  o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145)

zawiadamia  o  wszczęciu  z  urzędu  postępowania administracyjnego

w sprawie ustalenia odszkodowania za prawo własności nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działki o numerach: 839/4 o pow. 0,0043 ha i 839/5 o pow. 0,0035 ha położonej w obrębie ewidencyjnym Silpia Duża gmina Włoszczowa, która zgodnie z decyzją Starosty Włoszczowskiego znak: AB.6740.2.7.2022.KK z dnia 16.08.2023r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 0248T Gościencin – Silpia Mała” – kategoria obiektu budowlanego: XXV stała się własnością Powiatu Włoszczowskiego.         

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,  nieruchomości wydzielone liniami rozgraniczającymi teren, stają się z mocy prawa własnością odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego, z dniem w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.

Stosownie do treści art. 12 ust. 4f odszkodowanie przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym oraz osobom, którym przysługuje ograniczone prawo rzeczowe.

Postępowanie o ustalenie odszkodowania prowadzone jest na podstawie art. 18 ust. 1 specustawy drogowej, który stanowi, że wysokość odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 4a ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości  z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

Stosownie do art. 113 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce  nieruchomościami, przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym rozumie się  nieruchomość, dla której ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do niej prawa rzeczowe. Przepis ust. 6 stosuje się również, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe.

Przedmiotowa nieruchomość zgodnie z prowadzoną księgą wieczystą w 1/8 części stanowiła własność Pana Zdzisława Konika s. Bruna i Bronisławy zmarłego w 2015 r.

Z informacji uzyskanych z Sądu Rejonowego we Włoszczowie I Wydział Cywilny wynika, iż nie toczyło się postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku oraz nie zostały złożone oświadczenia co do spadku po Panu Zdzisławie Koniku. Nie zarejestrowano również aktu poświadczenia dziedziczenia po zmarłym.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym w rozumieniu art. 113 ust. 6 i 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami.  

Na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego informuję, że w prowadzonym postępowaniu administracyjnym został zgromadzony materiał dowodowy w tym został sporządzony operat szacunkowy.

W terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego zawiadomienia strony postępowania mogą zapoznać się z zebranym materiałem dowodowym, a w szczególności ze sporządzonym operatem szacunkowym, który będzie stanowił podstawę ustalenia wysokości odszkodowania oraz składać dodatkowe wyjaśnienia i wnioski w godzinach pracy urzędu w Wydziale Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego we Włoszczowie ul. Wiśniowa 10, pokój 204 (I piętro), tel. 504 753 236. Po upływie ww. terminu zostanie podjęta decyzja w oparciu o zebrany materiał dowodowy. Wgląd w akta sprawy jest nieobowiązkowy.

Równocześnie zgodnie z art. 36 Kodeks postępowania administracyjnego zawiadamiam, że ze względu na umożliwienie stronom postępowania zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym, wypowiedzenia się co do zebranych dowodów, materiałów i zgłoszonych żądań, sprawa nie może być załatwiona w ustawowym terminie.

W związku z powyższym przewiduję, że przedmiotowe postępowanie zostanie zakończone do dnia 31.10.2024 r.

Pełna treść obwieszczenia znajduje się w załączniku.

Pliki do pobrania:

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności